google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Tasavvuf (Tekke) Edebiyatı Nazım Biçimleri I dinledebiyat
top of page

Tasavvufi Halk Edebiyatı

 

c.1-Ä°lahi:

 

Allah sevgisini iÅŸleyen ÅŸiirlerdir.

 

  • Hece ölçüsünün 7,8 ve 11’li kalıpları kullanılmıştır.

  • Nazım birimi dörtlüktür. Genelde 3-7 dörtlükten oluÅŸur.

  • Kendine has bir ezgisi vardır.

  • Genelde son dörtlükte mahlas kullanılır.

  • Kafiye ÅŸeması koÅŸmayla benzerlik gösterir. .(bbba ccca … / xbxb cccb /abab cccb...)

 

 

Örnek:

...

Aydan aydındır yüzleri 
Åžekerden tatlı sözleri 
Cennette huri kızları 
Gezer Allah deyu deyu

 

...       

                                              Y.Emre

c.2-Nefes:

 

BektaÅŸi ÅŸairlerinin Hz. Muhammed ve Hz. Ali sevgisi ile vahdet-i vücud kavrmını iÅŸledikleri ÅŸiirlere denilir.

 

  • Hece ölçüsünün 7,8 ve 11’li kalıpları kullanılmıştır.

  • Nazım birimi dörtlüktür.ÇoÄŸunlukla  3-10 dörlükten oluÅŸur.

  • Kafiye ÅŸeması koÅŸmanınki gibidir.(bbba ccca … / abxb cccb /abab cccb...)

 

Örnek:

 

...

 

AÅŸk bülbülüyüz öteriz
Râh-i Hakka yüz tutarız
Mânâ gevherin satarız
MürÅŸidimiz vardır bizim

 

...

                                           Balım Sultan

c.3- Deme

 

Alevi- bektaÅŸi ÅŸairlerin tekke ve cem törenlerinde belli bir makamla söyleneni ÅŸiirlere denilir.

 

  • 8’li hece ölçüsü kullanılır.( 4+4 / 5+3)

  • Dörtlüklerle kurulur.

 

Örnek:

...

GöÄŸsüme tahta döÅŸerler,
Durmayıp beni okşarlar,
Vurdukça baÄŸrım deÅŸerler
Ben anınçün inilerim.

 

...

                                    Pir Sultan Abdal

d.4- Åžathiye:

 

Tasavvufi alanda yazılan mizah yönü ağır basan ÅŸiirlerdir. Åžathiyeler için alaycı ÅŸiirlerdir ifadesi de bulunmaktadır.

 

  • Dini konuları alaylı, mizahi üslupla dile getirir.

  • Anlamı yorumlanmasına baÄŸlıdır. Ä°fadelerde kastetme yoÄŸunluÄŸu olduÄŸundan neyin söylenmek istediÄŸi açık seçik belli deÄŸildir.

  • Allah ile konuÅŸurcasına teklifsizlik vardır.

  • ÇoÄŸunlukla 11’li hece ölçüsü kullanılır.

 

 

Örnek:

 

Çıktım erik dalına
Anda yedim üzümü
Bostan ıssı kakıyıp
Der ne yersin kozumu

 

Kerpiç koydum kazana
Poyraz ile kaynattım
Nedir diye sorana
Bandım verdim özünü

                                        Yunus Emre

d.5- Nutuk

 

Tekkeye yeni gelmiÅŸ ve tarikat edap ve usullerini bilmeyen öÄŸrencilere bunları öÄŸretmek için ÅŸeyh ya da mürÅŸitlerce yazılmış eÄŸitici ÅŸiirlere verilen isimdir.

 

  • Kafiye ÅŸeması  ve  ölçü bakımından koÅŸma ile benzerlik gösterir.

  • Dörtlüklerle yazılır.

  • Daha çok BektaÅŸi çevrelerinde görülür.

  • Didaktik ÅŸiirlerdir.

  • Kaygusuz Abdal bu alanda bilinen bir ÅŸairdir.

 

Örnek:

Edebdür Hakk'a yakın 

Bilür ¡san Hak Hakkın 

Edebsüz olma sakın 

Var edeb öÄŸren edeb

 

...

                                     Kaygusuz Abdal

d.6- Devriye

​

Ä°nsan ruhu yaratılışı, Alem-i Ervah ( Ruhlar Alemi)’ a konuluÅŸu, dünyaya gönderiliÅŸi, yaÅŸamı,ölümü ve tekrar ahirete gitmesi yani baÅŸlanılan yere dönülmesi bir devir oluÅŸturur. Tasavvu Edebiyatında bu devir hadisesinin anlatıldığı ÅŸiirlere devriye denilir.

​

  • Ölçü ve kafiye ÅŸeması açısından ilahiye benzer.

  • Devir kuramı iÅŸlenir.

 

Örnek:

Cihan var olmadan ketm-i ademde
Hak ile birlikte yektaÅŸ idim ben
Yarattı bu mülkü çünkü o demde
Yaptım tasfirini nakkaş idim ben

bottom of page