![](https://static.wixstatic.com/media/d532b29bc0c448b29f47672da7b07613.jpg/v1/fill/w_288,h_192,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01,blur_2,enc_auto/d532b29bc0c448b29f47672da7b07613.jpg)
![](https://static.wixstatic.com/media/fef482_8960cf836c214d7186ce16d581ea46b8~mv2.png/v1/fill/w_197,h_90,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_auto/fef482_8960cf836c214d7186ce16d581ea46b8~mv2.png)
DÄ°NLEDEBÄ°YAT
Atın yiÄŸidi kendine kamçı vurdurmaz.
SERVET-Ä° FÜNUN DÖNEMÄ°NDE
ROMAN- HÄ°KAYE
-
HÄ°KAYE
-
Bu dönem hikâye ve romanında etkili olan iki edebî akım ise realizm ve natüralizmdir.
-
Teknik kusur ve sosyal amaç bu dönem görülmez.
-
Fransız edebiyatını örnek alınmıştır.
-
Ağırlıklı olarak bireysel konularda hikâyeler yazmışlardır.
-
Ä°stanbul ve Çevresi mekan olarak seçilmesine raÄŸmen bazı hikayelerde Anadolu mekan olarak seçilmiÅŸtir.
-
Üst tabakadan insanlar bulunmakla beraber romana göre daha mahallidir. Bazı karakterlerin isimleri mahalli ünvanları ile verilir. Halktan kiÅŸiler romana göre hikayelerde daha çok yer bulur.
-
Hikâyelerde hem çevre tasviri hem de kahramanların ruh tahlilleri önemlidir.
-
Dil dönem özelliklerine uygun olarak ağırdır. Ancak romana göre daha hafiftir.
-
Hem durum hem de olay hikâyesi örneklerine rastlanır.
​
ROMAN
-
Roman bu dönemde teknik kusurlarından kurtulur. Batılı anlamda ilk romanlar Halit Ziya ile verilmeye baÅŸlanır.
-
Hikayede olduÄŸu gibi realizm ve natüralizm etkili akımlardır. Ancak olayların iÅŸleniÅŸinde duyguların veriliÅŸi romantizmi çaÄŸrıştırır.
-
Karakterlerin ihtirasları, duyguları objektif bir biçimde tahlil edilmiÅŸtir.
-
Yazar esere müdahale etmez, kiÅŸiliÄŸi gizler.
-
Dili ağırdır.
-
Olaylar Ä°stanbul’da geçer.
-
Kahramalar üst tabakadan insanlardır.
-
Kısa cümleler kurmuÅŸlardır. Sıfatları ismin sonunda kullanmışlar, Fiilsiz cümleler oluÅŸturmuÅŸlar, "ve" baÄŸlacına, "ah" ve "oh" gibi ünlemlere cümlelerde bol bol yer vermiÅŸlerdir.
-
Hayâl-hakikat çatışması, baÅŸarısız aÅŸklar, karamsarlık gibi bireysel temalar iÅŸlenmiÅŸtir.