google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 Halk Edebiyatı Şairleri I dinledebiyat
top of page

                        HALK EDEBÄ°YATI SANATÇILARI

 

                                         YUNUS EMRE

​

​

Türk Edebiyatında ilahi nazım biçiminin en usta ÅŸairlerinden biridir. Yazılması- söylenmesi  kolay gibi görünüp de gerçekte zor olan ifadeler için kullanılan sehl-i mümteni tarzını en iyi kullanan ÅŸairlerden birisidir.

​

  • Hece veznini kullanmış, sade bir üslupla ÅŸiirlerini söylemiÅŸtir.

  • DoÄŸum ve ölüm yerleri kesin olarak bilinmemektedir. Ancak EskiÅŸehir civarında öldüÄŸü tahmin edilir.

  • MoÄŸolların Anadolu’yu iÅŸgalleri döneminde yaÅŸadığı düÅŸünülmektedir.

  • Åžiirlerinde Allah  ve Peygamber aÅŸkını derin bir lirizmle ifade etmiÅŸtir.

  • Åžeyhi Tabduk Emre’nin yıllarıca hizmetini görmüÅŸ, görüÅŸlerini yaymıştır.

  • Aruz veznini ise Risalet-ün Nushiye adlı mesnevi tarzındaki didaktik eserinde kullanmıştır.

  • Risalet-ün Nushiye adlı mesnevisi dışında ÅŸiirlerinin toplandığı bir divanı vardır.

​

​

​

​

​

HACI BAYRAM-I VELÄ°

​

Bayramiye Tarikatını kurucusu islam mutasavvıfıdır. Fatih Sultan Mehmet’in hocası AkÅŸemsettin’in hocası, Somuncu Baba’nın talebesidir.

​

  • Åžiirlerinde “Bayrami” mahlasını kullanır.

  • Åžiirlerinden çok azı günümüze ulaÅŸmıştır.

  • Kendisinin ve talebelerinin geçimini ziraatla saÄŸlamıştır.

  • Ankara’da yaÅŸamıştır. Türbesi Ankara’da Hacı Bayram Camii yanındadır.

  • Åžiirleri Yunus Emre tarzındadır.

​

Bir ÅŸiiri:

Bilmek istersen seni,
Cân içinde ara cânı.
Geç cânından bul ânı,
Sen seni bil, sen seni.

Kim bildi ef'âlini,
Ol bildi sıfâtını,
Anda gördü zâtını,
Sen seni bil, sen seni.

Görünen sıfâtındır,
O'nu gören zâtındır,
Gayri ne hâcetindir,
Sen seni bil, sen seni.

Kim ki hayrete vardı,
Nûra müstagrak oldu,
Tevhîd-i zâtı buldu,
Sen seni bil, sen seni.

Bayram özünü bildi,
Bileni anda buldu,
Bulan ol kendi oldu,
Sen seni bil, sen seni.

​

​

​

KAYGUSUZ ABDAL

​

Alevi- BektaÅŸi ÅŸiir anlayışının kurucularındandır. BektaÅŸiliÄŸi ilkelerini nükteli ifadelerle anlatmıştır.

  • Ağırlıklı olarak heceyi kullanmıştır. Ancak hecenin yanında aruzu da kullanmıştır.

  • Hece ile yazdığı ÅŸiirleri cönklerde, aruzla yazdıkları ise divanında yer alır.

  • Asıl adı Gaybi’dir. Ancak “Kaygusuz” mahlasını kullanmıştır.

  • Åžiirde Yunus Emre’den etkilenen ÅŸair in tekerlemeleri ve ÅŸathiyeleri oldukça ünlüdür.

 

​​

Manzum Eserleri:     

                                      

1. Divân,

2. Gülistân,

3. Mesnevî-i Baba Kaygusuz (I-II-III ),

4. Gevhernâme,

5. Minbernâme.

 

Mensur Eserleri:

​

1. Budalanâme,

2. Kitâb-ı MiÄŸlâte,

3. Vücûdnâme,

4. Risâle-i Kaygusuz Abdal (Tercüme).

 

Manzum -Mensur Eserleri:

​

1. Saraynâme,

2. Dil-güÅŸâ.

​

​

​

EÅžREFOÄžLU RUMÄ°

 

Hacı Bayram-ı Veli’nin damadı ve mutasavvıftır.

 

  • Medrese eÄŸitimi görmüÅŸtür.

  • Åžiirde Yunus Emre’nin izinden gitmiÅŸtir.

  • Hece yanında aruzu da kullanmıştır.

  • Tasavvuf ilkelerini yaymaya çalışmıştır.

  • Åžiirlerinde “Rumi” mahlasını kullanmıştır.

 

Eserleri:

Müzekkinnüfûs , Tarîkâtnâme, Delâil-ün-Nübüvve, Fütüvvetnâme, Ä°bretnâme, Mâzeretnâme, Elestnâme, Nasîhatnâme, Hayretnâme, Münâcâtnâme, Cinân-ül-Cenân, Tâcnâme, EÅŸref-üt-Tâlibîn gibi eserleri vardır.

Dîvânında , Yûnus Emre tarzında ÅŸiirleri vardır.

Bir Örnek:

Tövbeye Gel

Ey hevâsına tapan
Tövbeye gel tövbeye
Hakk’a tap haktan utan
Tövbeye gel tövbeye 

Nice nefse uyasın
Nice dünyâ kovasın
Vakt ola usanasın
Tövbeye gel tövbeye 

​

​

​

...

PÄ°R SULTAN ABDAL (? - ?)

​

  • XVI. yüzyıl edebiyatının ünlü ÅŸairlerindendir.

  •  Alevi-BektaÅŸi ÅŸiir geleneÄŸinin en ünlü ÅŸairidir.

  • Hem aşık tarzında hem tekke tarzında ÅŸiirleri vardır.

  • Ä°ran ÅŸahının propagandasını yaptığı için Hızır PaÅŸa tarafından Sivas'ta idam ettirilmiÅŸtir.

  • Güçlü bir inanç, sade bir halk dili, coÅŸkun bir lirizm belirleyici özellikleridir.

  • Åžiirlerinde tasavvuf, tabiat, aÅŸk temalarını iÅŸlemiÅŸtir.

  • Bütün ÅŸiirlerini hece ölçüsüyle söylemiÅŸtir

​

​

KÖROÄžLU (?- ?)

​

  • XVI. yy.  halk ÅŸairidir.

  • Åžiirlerinde yiÄŸitlik, kahramanlık temalarını iÅŸlemiÅŸtir.

  • Koçaaklamalarıyla tanınmıştır.

  • Sultan II. Murat dönemi savaÅŸlara katılmıştır.

  • Bolu Beyi’ne olan isyan etmesi bugün hala halkın dilindedir.

​

​

KARACAOÄžLAN (1606? -1697)

​

  • Göçebe Türkmenlerden olduÄŸu düÅŸünülmektedir.

  • Özellikle koÅŸma nazım biçiminde güzelleme türündeki  ÅŸiirleri ile tanınmaktadır.

  • Semaileri de oldukça ünlüdür. Destan biçiminde ÅŸiirleri de vardır.

  • Aşık edebiyatının duygu yönünden en zengin ve güçlü ÅŸairi olarak kabul edilir.

  • Dili sadedir. Hece ölçüsünü kullanmıştır.

​

​

KAYIKÇI KUL MUSTAFA (? - 1658)

​

  • 17. yy.da yaÅŸamış yeniçeri ÅŸairlerden biridir.

  • Åžiirlerinde tarihsel olaylar iÅŸlenmiÅŸtir.

  • Genç Osman Destanı adlı ÅŸiiri ile ünlüdür.

  • Åžiirlerinde sade bir dil kullanmıştır.

  •  Akıcı bir üslubu vardır.

​

​

ÂÅžIK ÖMER (? - 1707)

​

  • Konyalıdır.

  • Üslubu diÄŸer Halk Edebiyatı sanatçılarına göre biraz daha ağırdır.

  • Hem aruz hem de heceyi kullanmış ÅŸairlerden biridir.

  • Semai  ve varsağıları ile tanınmıştır.

  • Aruzla ise daha çok Tevhid, naat, gazel, kaside ve murabba yazmıştır.

​

GEVHERÄ° (? -1737?)

​

  • Divan katipliÄŸi yapmıştır.

  • Kırımlı olduÄŸu rivayet edilir.

  • Hece ve aruzla yazmış ÅŸairlerimizden biridir.

  • Dili sade deÄŸildir. Hece ile yazdığı koÅŸmalarında bile Arapça ve Farsça sözcüklere yer vermiÅŸtir.

  • Medrese eÄŸitimi görmüÅŸtür.

  • Musiki ile ilgilenmiÅŸ, beste yapmıştır. Kendi adıyla anılan bir makamı vardır.

​

DERTLÄ° (1772 -1845)

  • Bolulu bir ÅŸairdir. Asıl adı Ä°brahim’dir.

  • Başına gelen üzücü olaylar sonucu intihara teÅŸebbüs etmesinden dolayı “Dertli” adını aldığı ve bu mahlası ÅŸiirlerinde kullandığı rivayet edilir.

  • Åžiirlerinde eleÅŸtiri unsuru ön plandadır.

  • AÅŸk, talihsizlik, doÄŸa, tasavvuf gibi konularda ÅŸiirler yazmıştır.

  • Üslubu akıcı ve samimidir. Ancak yer yer Arapça ve Farsça kelimeler kullanmıştır.

  • Halk ÅŸiirin tekke ve aşık tarzlarının ikisinde de eser veren sanatçı aruzla da ÅŸiirler yazmıştır.

  • ​

  • Åžiirlerinin toplandığı bir divanı vardır.

​

ERZURUMLU EMRAH (? - 1860)

​

  • Erzurum’da doÄŸmuÅŸ, Tokat Niksar’ da vefat etmiÅŸtir.

  • Halk Edebiyatı sanatçısı olmasına raÄŸmen aruzu kullanan ÅŸairler içinde Divan Edebiyatını en iyi kullanan sanatçıdır.

  • Heceyle koÅŸma ve semailer; aruzla gazel, murabba ve muhammesler yazmıştır.

  • Özellikle koÅŸma alanında ünlenmiÅŸ, “Emrah KoÅŸması” olarak adlandırılan koÅŸmaları edebiyatımıza girmiÅŸtir.

  • Bir sürü çırak yetiÅŸtirmiÅŸ, izinden giden aşıklar Emrah Kolu GeleneÄŸi’ni oluÅŸturmuÅŸlardır.

​

SEYRANÄ° (1807 -1866)

​

  • Kayseri'nin Develi kasabasında doÄŸumludur.

  • Hicivleri ile tanınır.

  • Ä°stanbul’a geldiÄŸinde devrin ileri gelenlerini eleÅŸtirdiÄŸi için tutunamamış, ayrılmıştır.

  • Medrese eÄŸitimi alan sanatçı asıl ününü hece ile kazanmasına karşılık aruzla da ÅŸiirler yazmıştır.

​

DADALOÄžLU (1785? -1868?)

​

  • 19. yy’da Türkmen boylarının yerleÅŸik hayata geçirilmesi sırasında gerçekleÅŸen çatışmalara Türkmenler tarafında bakan sanatçı, bu olayların etkisiyle yazdığı  ÅŸiirleri ile tanınmıştır.

  • Sade bir anlatımı vardır.

  • Hece ölçüsü kullanmıştır.

  • Toplumsal olayları ÅŸiirlerinde yansıtmıştır.

  • KoÅŸma, semai, varsağı ve destan nazım biçiminde eserleri vardır.

​

BAYBURTLU ZÄ°HNÄ° (1802 - 1859)

​

  • Asıl adı Mehmet Emin’dir.

  • Erzurum ve Trabzon’da medrese eÄŸitimi görmüÅŸtür.  

  • Hem heceyi hem de aruzu kullanmış ÅŸairlerden birisidir.

  • Divan katipliÄŸi dahil birçok memurluklarda bulunmuÅŸtur.

  • Bayburt’un Rus iÅŸgaline uÄŸraması sonucu yazdığı koÅŸma tarzında yazdığı ağıtı ile meÅŸhurdur.

  • Hiciv alanında kendini göstermiÅŸ bir sanatçıdır. Bunda birçok haksızlığa uÄŸraması etkili olmuÅŸtur.

  • Aruzla yazdığı eserlerini topladığı bir “Divan”ı ve yaÅŸadıklarını anlattığu bir SergüÅŸetname’si vardır.

​

ÂÅžIK VEYSEL (1894 -1973)

​

  • 1894 Sivas,  Åžarkışla'da doÄŸmuÅŸtur.

  • Çiçek hastalığı sebebi ile çocukken gözlerini kaybetmiÅŸtir.

  • Ahmet Kutsi Tecer tarafından bir yarışmada keÅŸfedilip  Türk Edebiyatına kazandırılmıştır.

  • Bütün toplumu kucaklaya ÅŸiirler yazması nedeni ile toplumun geneli tarafından sevilmiÅŸ bir ÅŸairdir.

  • Åžiirler sade bir üslubla ele alınmıştır.

  • Åžirlerini "DeyiÅŸler", "Sazımdan Sesler" adlı ikitaplarda toplamıştır.

  • Ümit YaÅŸar OÄŸuzcan tarafından "Dostlar Beni Hatırlasın" adıyla  bütün ÅŸiirleri sanradan yayımlanmıştır.

​

ÂÅžIK MAHZUNÄ° ÅžERÄ°F (1940 - 2002)

​

1940'ta MaraÅŸ, AfÅŸin doÄŸumludur.

Alevi - BektaÅŸi ÅŸiir geleneÄŸini sürdürmüÅŸtür.

Döneminin sorunlarını eleÅŸtirmesi sebebi ile bir çok soruÅŸturma geçirmiÅŸtir.

ÂÅžIK ÅžEREF TAÅžLIOVA (1938 -2014)

​

1938'de Kars,  Çıldır doÄŸumludur.

Yut içi ve yurt dışında aşıklık geleneÄŸini baÅŸarılı bir ÅŸekilde temsil etmiÅŸ bir ÅŸairdir.

Gönül Bahçesi" adlı ir kitabı 1990 yılında  Kültür Bakanlığı tarafından yayımlandı.

​

​

ÂÅžIK MURAT ÇOBANOÄžLU (1940 - 2005)

​

 1940'ta Kars,  Arpaçay doÄŸumludur.

Özellikle atışma dalında baÅŸarılıdır..-

Kendine özgü sesi ve ulusal duyguları terennüm etmesi en belirgin özellikleridir.

Türkülü hikaye anlatma alanında baÅŸarılı örnekleri ile tanınır.

bottom of page