google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 2018 Üniversite Sınavında Çıkmış Edebiyat Soruları I dinledebiyat
top of page

1. Dünya çapındaki bazı çevre sorunları, -— ilkesine en açık kanıtları sunuyor. Karadeniz’in öbür tarafında, Kiev civarında kurulan nükleer reaktör, Ä°zmir’deki çay tiryakisini neden ilgilendirsin? Ama ilgilendiriyor. Tropik ormanların tahribi, ozon tabakasının incelmesi ve sera etkisi -— deÄŸil midir?

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?

​

A) dünyanın deÄŸiÅŸimi – artık hemen hepimizin bildiÄŸi tehditler

B) doÄŸanın bütünselliÄŸi – tüm dünya insanlarının ortak sorunu

C) evrenimizin hassaslığı – üzerine konuÅŸulmaya deÄŸer konular

D) kelebek etkisi – Türkiye’de de karşılaÅŸtığımız problemler

E) hassas ayarlar – doÄŸanın sonsuz cömertliÄŸinin sonuçları

 

 

 

 

 

2. (I) Bir araÅŸtırmada kendinden yaÅŸça küçük veya büyük kardeÅŸi olan çocuklar ile yalnızca bir ikiz kardeÅŸi bulunan veya hiç kardeÅŸi olmayan çocuklar incelenmiÅŸtir. (II) Bu çalışma sonucunda tek çocukların ve yalnızca ikiz kardeÅŸi olan çocukların bazı zihinsel aktivitelerde, küçük veya büyük kardeÅŸi olan çocuklara oranla daha baÅŸarısız oldukları görülmüÅŸtür. (III) Böylece çocukların kendilerinden yaÅŸça küçük veya büyük kardeÅŸleriyle etkileÅŸiminin, yaşıtlarıyla olan iletiÅŸiminden daha önemli olabileceÄŸi sonucuna ulaşılmıştır. (IV) Zihinle ilgili araÅŸtırmalarda “kardeÅŸ avantajı” olarak adlandırılan bu durumun nedenlerine yönelik çeÅŸitli varsayımlar geliÅŸtiriliyor. (V) Farklı yaÅŸlardaki kardeÅŸler arasında kurulan usta çırak iliÅŸkisi, bu önermelerden sadece biri.

​

Bu parçada numaralanmış cümlelerle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) I. cümlede araÅŸtırmanın kimler üzerinde yapıldığından söz edilmiÅŸtir.

B) II. cümlede çalışma sonuçları, karşılaÅŸtırmaya dayalı olarak ifade edilmiÅŸtir.

C) III. cümlede araÅŸtırma bulgularına baÄŸlı olarak bir çıkarım yapılmıştır.

D) IV. cümlede zihinle ilgili çalışmaların henüz tamamlanmadığı belirtilmiÅŸtir.

E) V. cümlede araÅŸtırma sonuçlarına dayalı bir öneride bulunulmuÅŸtur.

 

​

​

3. Osmanlı coÄŸrafyasına yolu düÅŸen seyyahların tamamı; devletin büyüklüÄŸünü, halkın medeni hayat ÅŸartlarını, ÅŸehirlerin güzelliÄŸini, kurum ve kuruluÅŸların intizamını öve öve bitiremezler. Kusursuz iÅŸleyen bu sistem; toplamı 15 milyon kilometrekare tutan bir devleti yaÅŸatıyor, içinde 12 eyalet barındırıyordu.

​

Bu parçanın anlatımıyla ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) Ä°kilemelere yer verilmiÅŸtir.

B) Açıklama yapılmıştır.

C) Nicel verilerden yararlanılmıştır.

D) Öznel ifadeler kullanılmıştır.

E) Örneklerden yararlanılmıştır.

 

​

 

4. Hemingway gibi bir yazarın söyledikleri kadar söylemedikleri de önem taşır. Yazılarındaki yoÄŸunluÄŸu hem kelimeleriyle hem de sessizliÄŸiyle saÄŸlar. Hemingway’in kendi deyimiyle buz dağına benzettiÄŸi yazıları, ilk bakışta kendisini kolayca ele vermez.

​

Bu parçaya göre Hemingway‘in yazılarındaki en belirgin özellik aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Özgün bir bakış açısı taşıması

B) Hayal öÄŸelerinden yararlanması

C) Anlam derinliğine sahip olması

D) Üretimi için uzun zaman gerektirmesi

E) Okuyucunun ilgi alanına girmesi

 

 

 

 

 

5.

Bülbülün aÅŸkıdır dalda öttüÄŸü

Çobanın sütedir koyun güttüÄŸü

Toprağın Hâbil’i kabul ettiÄŸi

Åžüphesiz yüzünün yumÅŸaklığından

 

Bu dörtlükle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi yanlıştır?

​

A) Telmih sanatına başvurulmuştur.

B) Sarma kafiye düzeninde yazılmıştır.

C) Redife yer verilmiÅŸtir.

D) Yarım kafiye kullanılmıştır.

E) 11 ’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.

 

​

​

6.

Körfezdeki dalgın suya bir bak, göreceksin:

GeçmiÅŸ gecelerden biri durmakta derinde;

Mehtâb… iri güller… ve senin en güzel aksin…

Velhâsıl o rü’yâ duruyor yerli yerinde!

 

Bu dizeler ile ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) Şiirde ahenk unsurlarına yer verilmiştir.

B) Çapraz kafiye düzeninde yazılmıştır.

C) Yaşama sevinci teması işlenmiştir.

D) KiÅŸileÅŸtirmeye baÅŸvurulmuÅŸtur.

E) Görsel öÄŸelere yer verilmiÅŸtir.

 

 

 

7. Bir gazele ait üç beyit ÅŸu ÅŸekildedir:

I.

Ne denlü aÄŸlasa zâr olsa âşık

Açılsa gülse gül-zâr olsa dilber

II.

Cefâyı az kılsa Hayretî’ye

Sözüm bu kim vefâ-dâr olsa dilber

III.

Öpülse yâr ile yâr olsa dilber

Koculsa râm-ı dil-dâr olsa dilber

 

Bu beyitlerin şiirde yer alma sırası aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?

 

A) I - III - II

B) II – I – III

C) II – III – I

D) III - II - I

E) III - I - II

 

 

​

​

8. AÅŸağıdaki dizelerin hangisinde, ayraç içinde verilen edebî sanat yoktur?

​

A) Aramazdık gece mehtâbı yüzün parlarken

Bir uzak yıldıza benzerdi güneÅŸ, sen varken (Tenasüp)

 

B) Gül gülse dâim aÄŸlasa bülbül acep deÄŸil

Zîrâ kimine aÄŸla demiÅŸler kimine gül (Tezat)

 

C) Yusufu gerçi görenler ellerin kestiler

Gün yüzün gördü senin ÅŸakk oldu bedrin ayası (Telmih)

 

D) Sen akÅŸamlar kadar büyülü, sıcak

Rüyâlarım kadar sâde güzeldin (TeÅŸbih)

 

E) Senin yanındayken, avuçlarımda

Suda sabun gibi eriyor zaman (TeÅŸhis)

​

​

​

9. Her beyti baÅŸlı başına bağımsız bir ÅŸiir olmakla birlikte bütün beyitleri arasında bir duygu ve düÅŸünce birliÄŸi bulunan ÅŸiirlere Divan edebiyatında -— denir. ÖrneÄŸin Fuzulî’nin gerek Divan’ında gerekse -— mesnevisinde bu türden ÅŸiirlerin sayısı oldukça fazladır.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?

​

A) yek-ahenk gazel – Leyla vü Mecnun

B) rindane gazel – Åžikâyetname

C) âşıkane gazel – Rind ü Zâhid

D) yek-avaz gazel – Hadîkatü’s-Süeda

E) beytü’l gazel – Beng ü Bade

 

 

​

 

 

 

 

10. “KuÅŸların dili” anlamına gelen ve mesnevi nazım ÅŸeklinde yazılmış olan —- adlı eser, Ä°ranlı ÅŸair Feridüddin Attar tarafından kaleme alınmıştır. Ä°çinde tasavvufî hikâyeler bulunan eserin Türkçe uyarlaması, yazıldığı dönemin dil özelliklerini göstermesi bakımından oldukça önemlidir.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yere aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

​

A) Makâlât

B) Garibnâme

C) Mantıku’t-Tayr

D) DâniÅŸmendnâme

E) Atebetü’l-Hakâyık

 

​

​

11. Zühre’nin annesi sihirbazı çağırıp durumu anlattı: “PadiÅŸah, Zühre’yi Tahir’e verecek, ben buna razı deÄŸilim. Tahir, vezir oÄŸlu; benim kızım padiÅŸahlara layıktır. Bir ilaç ile padiÅŸahı Tahir’den soÄŸut…” dedi. PadiÅŸah, sihirbazın hazırladığı ÅŸerbeti içince Tahir’den soÄŸudu ve onu saraydan kovdu. Tahir ile Zühre birbirinden ayrılınca gece gündüz aÄŸlaÅŸtılar. Zühre’nin aÅŸkından deliye dönen Tahir, eline sazını alıp baÄŸlara ve bahçelere gidip türküler söylemeye baÅŸladı:

​

“Yârden ayrılmaklığım figândır

Dîdelerim pürnem, kaddim kemândır

Tan etmeyin dostlar âh u zârıma

Dostu görmeyeli hayli zamandır”

​

diyerek gönlünü avutmaya çalışıyordu. Bazen de aklına gelen türküleri yazıyor ve geçtiÄŸi yerlerde bırakıp gidiyordu. Bu ÅŸiirler baÅŸkalarının eline geçince aÅŸkları bütün ÅŸehre yayıldı. YaÅŸlı kadınlar bu ÅŸiirlerden bazılarını Zühre’ye de götürüyorlardı.

​

Bu parçayla ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) Bir halk hikâyesinden alınmıştır.

B) Mensur ve manzum parçalar içerir.

C) Ait olduÄŸu dönemin dil özelliklerini yansıtır.

D) Nesil çatışması üzerine kurulmuÅŸtur.

E) OlaÄŸanüstü öÄŸeye yer verilmiÅŸtir.

 

 

 

 

13.

Gözle konÅŸu hakkını dinle beni

Ä°ster isen Hak seve dâ’im seni

 

Kırma gönlün hoÅŸ geçin mü’min isen

Dü cihânda olmak istersen esen

 

KonÅŸusunu kim ederse bî-huzûr

Dü cihânda Hak anı ede kusûr

 

Ä°çerik özelliklerinden hareketle bu beyitlerin aÅŸağıdaki metin türlerinin hangisinden alındığı söylenebilir?

 

A) Surnâme

B) Pendnâme

C) Kıyafetnâme

D) Seyahatnâme

E) Gazavatnâme

2018 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Soruları

14. Åžinasi’nin Åžair Evlenmesi adlı eseriyle ilgili olarak aÅŸağıdakilerden hangisi söylenemez?

​

A) KiÅŸiler, eÄŸitim düzeylerine göre konuÅŸturulmuÅŸtur.

B) Gülmece yoluyla toplumsal eleÅŸtiri yapılmıştır.

C) KiÅŸilerin adlarıyla sosyal ve kiÅŸisel özellikleri arasında baÄŸ vardır.

D) BatılılaÅŸmanın olumsuz yönlerini yerme amacıyla yazılmıştır.

E) Tipleştirmeye dayalı bir tiyatro anlayışını yansıtmaktadır.

 

 

​

​

​

​

​

​

​

15. Yazar, bu romanda kıskançlık konusunu ele alır. Eser, yazarın ölümünden sonra arkadaşı Mahmud Sadık tarafından Servet-i Fünûn dergisinde yayımlanmıştır. Edebiyatımızda natüralizm akımının etkilerinin görüldüÄŸü ilk roman olarak kabul edilir. Romanın baÅŸlangıcında iki aile vardır: EÅŸini kaybetmiÅŸ, kızıyla beraber oturan Åževket Efendi’nin ailesi ve babasını birkaç sene evvel kaybetmiÅŸ, annesi Münire Hanım’la birlikte oturan Suphi’nin ailesi.

​

Bu parçada söz edilen yazar ve eseri aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Namık Kemal – Ä°ntibah

B) Recaizade Mahmut Ekrem – Araba Sevdası

C) Ahmet Mithat Efendi – Felâtun Bey ile Rakım Efendi

D) Sami PaÅŸazade Sezai – SergüzeÅŸt

E) Nabizade Nazım – Zehra

 

 

 

​

 

​

​

 

 

16.

• Servetifünun Dönemi bağımsız yazarlarındandır.

• Roman ve öykülerinde ince bir mizah vardır.

• Eserlerinde eski yeni çatışması, yüzeysel BatılılaÅŸma ve aile geçimsizliklerini iÅŸlemiÅŸtir.

 

AÅŸağıdakilerden hangisi, bazı özellikleri verilen yazara ait eserlerden biridir?

 

A) Şık

B) Kırık Hayatlar

C) Sözde Kızlar

D) Ä°stanbul’un Ä°ç Yüzü

E) ÇalıkuÅŸu

17.

• Sanatlı, süslü bir dil ve anlatımdan kaçınılmıştır.

• SöyleyiÅŸte ve anlatımda hitabet tonu egemendir.

• Åžiirlerde lirik bir söyleyiÅŸten ziyade didaktik bir yaklaşım tercih edilmiÅŸtir.

• Halk ÅŸiiri nazım ÅŸekilleri ve hece vezni kullanılmıştır.

 

Bazı özellikleri verilen edebî dönem veya topluluk aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Millî Edebiyat

B) Servetifünun

C) Garip Hareketi

D) Tanzimat

E) Fecriati

 

​

​

 

18. “Yeni yapılmış büyük bir apartmanın dokuz odalı bir bölüÄŸünde oturuyoruz. Bu bölüÄŸü AyaÅŸlı Ä°brahim Efendi adında biri tutmuÅŸ, isteyenlere oda oda kiraya veriyor.” cümleleriyle baÅŸlayan romanın yazarı, bu odalarda oturan insanları anlatarak bize Cumhuriyet’in ilk yıllarındaki Ankara’dan toplumsal bir kesit sunuyor. Romanda bir yandan dönemin alt ve orta kesiminin günlük yaÅŸantısı ve deÄŸer yargılarındaki deÄŸiÅŸimler sergilenirken öte yandan bürokrasiye yönelik eleÅŸtiriler dile getiriliyor.

​

Bu parçada söz edilen romanın yazarı aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Peyami Safa

B) Mithat Cemal Kuntay

C) Memduh Åževket Esendal

D) Ahmet Hikmet MüftüoÄŸlu

E) Refik Halit Karay

 

 

​

​

​

19. Toplumsal gerçekçilik akımının sanatkâr hikâyecisidir. Halk ÅŸiiri geleneÄŸini sürdüren ürünlerle edebiyat dünyasına giren yazar, sonradan hikâyeye geçmiÅŸtir. DeÄŸirmen, KaÄŸnı, Ses, Yeni Dünya, Sırça KöÅŸk adlı kitaplarda hikâyelerini toplayan yazarın üç de romanı vardır. Edebiyat ve sanatın bir nevi propaganda olduÄŸunu belirten yazara göre sanatın bir tek ve açık maksadı vardır: “Ä°nsanları daha iyiye, daha doÄŸruya, daha güzele yükseltmek ve insanlarda bu yükselme arzusunu uyandırmak.”

​

Bu parçada söz edilen yazar aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Sabahattin Ali

B) Ahmet Hamdi Tanpınar

C) Haldun Taner

D) Kemal Tahir

E) Tarık Buğra

​

​

​

​

20. KuÅŸak çatışması, Millî Edebiyat Dönemi Türk romanında yaygın olarak görülen temalardan biridir. Dönem romanlarında kuÅŸaklar arasındaki görüÅŸ, duygu ve yaÅŸayış ayrılıkları üzerinde durulmuÅŸ; bu ayrılıklardan kaynaklanan toplumsal çözülmeler ele alınmıştır.

​

Bu parçada söz edilen durum, aÅŸağıdaki roman kiÅŸilerinin hangileri arasında vardır?

​

A) Naim Efendi ile Seniha

B) Nur Baba ile Cehle Bacı

C) Ahmet Celâl ile Emine

D) Vehbi Dede ile Rabia

E) Ä°hsan ile AyÅŸe

 

 

​

21. -— hayatının sonuna doÄŸru ÅŸiir kitaplarının adlarından içinde yer alacak ÅŸiirlerin sırasına kadar bütün ayrıntılarla ilgilenmiÅŸse de ÅŸiirleri ancak ölümünden sonra kitaplaÅŸabilmiÅŸtir. 1961’de yayımlanan — adlı kitabı, ÅŸairin en tanınmış eseridir. Adını, kitabın ilk ÅŸiiri olan “Süleymaniye’de Bayram Sabahı”nın üçüncü dizesinden alan bu eser, ÅŸairin ÅŸiir anlayışını anlamada anahtar bir iÅŸleve sahiptir.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerden hangisi sırasıyla getirilmelidir?

​

A) Ahmet HaÅŸim – Piyale

B) Yahya Kemal Beyatlı – Kendi Gök Kubbemiz

C) Necip Fazıl Kısakürek – Çile

D) Mehmet Âkif Ersoy – Safahat

E) Faruk Nafiz Çamlıbel – Han Duvarları

 

​

​

​

​

22. Uyumasından yararlanıp onun hakkında sessizce bilgi verelim. Özel hayatlarında hareketsiz ve baÅŸarısız olan Çehov kahramanları gibi kederliydi hep. Keder konusuna daha sonra çok döneceÄŸiz. Kendisine adının ilk harfleriyle Ka denmesini tercih ettiÄŸini, bu kitapta da öyle yapacağımı hemen söyleyeyim. Åžimdi Erzurum garajından ayrıldıktan sonra yolculara iyi seyahatler dileyen ÅŸoför gibi ben de ekleyeyim: Yolun açık olsun Ka… Ama sizi kandırmak istemem; Ka’nın eski bir arkadaşıyım ve Kars’ta başına gelecekleri daha bu hikâyeyi anlatmaya baÅŸlamadan biliyorum ben.

​

Bu parçadan hareketle postmodern romanla ilgili aÅŸağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz?

​

A) Romanın kurmaca olduğu okura hissettirilir.

B) Romanın yazılma süreci metne konu edilir.

C) Anlatıcı, kurmacanın etkin bir figürü hâline getirilir.

D) Kurmaca ile gerçeklik arasındaki sınır belirginleÅŸtirilir.

E) DoÄŸrudan veya dolaylı biçimde okurla iletiÅŸim kurulur.

 

​

​

​

​

23. Toplumcu gerçekçi bakış açısıyla yazılan ve “Tütün Üçlemesi” olarak adlandırılan seri içinde yer alan Acı Tütün romanında, Batı Anadolu’nun (Ä°zmir-Urla) toprak ve tarımla uÄŸraÅŸan insanlarının dramları, birer toplumsal sorun olarak kendini gösterir. Gücün etkili olduÄŸu bir hayat içinde yaÅŸam kavgası veren insanların acısıdır bu. Arabacı Yusuf, Ferit TaÅŸçı ve ötekiler hayattan çok ÅŸey beklemeyen insanlardır. Biri arabasının borcunu ödemek, diÄŸeri evlenebilmek için mücadele eder. Fakat birtakım “eller” kendi mutluluklarını, bu insanların emeklerini ellerinden alma düÅŸüncesi üzerine kurmuÅŸlardır.

​

Bu parçada söz edilen romanın yazarı aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Necati Cumalı

B) YaÅŸar Kemal

C) Oktay Akbal

D) Haldun Taner

E) Orhan Kemal

 

 

 

​

 

 

24. Roman yazarı, bilimsel metotları uygulayan bir deneycidir. O, sadece gözlem yapılarak öÄŸrenilebilecek ÅŸartları kaydetmez, bireyin çevre ÅŸartlarıyla mücadelesini sebep sonuç iliÅŸkisi içinde vererek baÅŸlangıçta oluÅŸturduÄŸu hipotezi ispatlamak zorundadır. Onun için en önemli ÅŸey, insan tabiatını objektif bir biçimde gözlemlemek, belli biyolojik kalıtımla doÄŸan bir kiÅŸinin belli sosyoekonomik ÅŸartlar içinde kaderinin ne olacağını incelemektir.

​

Bu parçada söz edilen edebî akım aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Romantizm

B) Realizm

C) Natüralizm

D) Sembolizm

E) Sürrealizm

 

​

​

TÜRK DÄ°LÄ° VE EDEBÄ°YATI TESTÄ° CEVAP ANAHTARI

​

1.B 2.E 3.E 4.C 5.B 6.C 7.E 8.E 9.A

10.C 11.D 12.C 13.B 14.D 15.E 16.A 17.A

18.C 19.A 20.A 21.B 22.D 23.A 24.C

11

bottom of page