google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 2006 Üniversite Sınavında Çıkmış Edebiyat Soruları I dinledebiyat
top of page

1. Bir kimsenin ölümü üzerine duyulan üzüntü ve acıyı anlatmak, onun erdemlerini, iyi yönlerini dile getirmek amacıyla yazılan ÅŸiirlere verilen addır. Ölen bir kiÅŸi için yazılan bu tür ÅŸiirlere divan edebiyatında —-, halk edebiyatındaysa —- denmiÅŸtir.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere, verilen bilgilere göre aÅŸağıdakilerden hangisi getirilebilir?

​

A) mersiye – ilahi

B) mesnevi – koÅŸma

C) mevlit – koÅŸma

D) mevlit – ağıt

E) mersiye – ağıt

 

 

​

2. Bu, son bir yıl içinde okuduÄŸum romanlar arasında etkisinden uzun süre kurtulamadığım bir çeviri roman. Yazar, bu romanında öncekilerden farklı bir yol izlemiÅŸ. Bir kahramanın çevresinde geliÅŸen bir öykü kurgulamış. Abartıyla yalınlığı, komediyle trajedinin özelliklerini bir arada kullanmış. Bir yıl gibi bir zaman dilimini çok az geri dönüÅŸlerle anlatmış. Haftalarca “çok satanlar” listesinde yer alan bu çeviri yapıt, Türk okurundan gördüÄŸü ilgiyi Fransız ve Ä°ngiliz okurlardan görmemiÅŸ.

Bu durum, çevirmenin baÅŸarısı olarak deÄŸerlendirilebilir.

 

Bu parçada aÅŸağıdaki yazı türlerinden hangisine ait özellikler ağır basmaktadır?

​

A) Makale

B) Deneme

C) EleÅŸtiri

D) Fıkra

E) Günlük

 

​

​

​

3. Derken bir düdük (I) öttü (II) ansızın

    Bembeyaz (III) gemi (IV) gitgide (V) ufaldı

    Korkunç (VI) yalnızlığıyla (VII) baÅŸ baÅŸa

    Rıhtımda bir (VIII) adam kaldı

 

Bu dizelerdeki numaralanmış yerlerin hangilerinde ulama vardır?

 

A) I. ve VIII.

B) II. ve V.

C) III. ve VI.

D) IV. ve VII.

E) V. ve VII.

 

​

​

4. Ela gözlerine kurban olduÄŸum

   Yüzüne bakmaya doyamadım ben

   Ä°bret için gelmiÅŸ derler cihana

   Noktadır benlerin sayamadım ben

 

Bu dörtlükle ilgili aÅŸağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?

 

A) 11’li hece ölçüsüyle yazılmıştır.

B) Redif vardır.

C) Tam uyak kullanılmıştır.

D) KoÅŸma türünün özelliklerini taşımaktadır.

E) Benzetme sanatından yararlanılmıştır.

 

​

 

5. —-, Türk edebiyatında —- tarzda yazılmış —-tiyatrodur. Yapıtın —- (1859) ve —- (1860) yıllarda Türkiye’de Türkçe oyunlar oynanan tiyatro yoktu.

 

Yukarıda boş bırakılan yerlere, sırasıyla aşağıdakilerden hangisinin getirilmesi gerekir?

A) Zavallı Çocuk – özgün – bir – beÄŸenildiÄŸi – yayıldığı B) Afife Anjelik – yeni – son – bilinmediÄŸi – tanınmadığı C) Åžair Evlenmesi – batılı – ilk – yazıldığı – basıldığı

D) Hasan Mellah – bilinen – gerçek – övüldüÄŸü – yerildiÄŸi E) AÅŸk-ı Memnu – modern – klasik – okunduÄŸu – sevildiÄŸi

 

 

​

​

6. (I)Ziya PaÅŸa, (II)tiyatroda (III)“eÄŸlence” ile “sosyal fayda”yı birleÅŸtirip tiyatroyu (IV)“faydalı bir eÄŸlence” olarak nitelendirmiÅŸtir. Onun tiyatro hakkındaki düÅŸüncelerini bazı makaleleri ile (V)Celâleddin HarzemÅŸah Mukaddimesi’nden öÄŸrenmek mümkündür.

 

Bu cümledeki altı çizili sözlerden hangisinde bilgi yanlışı vardır?

 

A) I.

B) II.

C) III.

D) IV.

E) V.

 

​

​

7. Tanzimat edebiyatıyla ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır?

 

A) Makale, fıkra, deneme gibi Batıdan alınmış yazı türleri bu dönemde gazeteler aracılığıyla edebiyatımıza girmiÅŸtir. B) Yeni nazım ÅŸekilleriyle birlikte divan edebiyatı nazım ÅŸekilleri de kullanılmıştır.

C) Ahmet Mithat, Åžemsettin Sami bu dönemin romancılarındandır.

D) Vatan, millet, adalet, hürriyet gibi kavramlar bu dönemde kullanılmaya baÅŸlanmıştır.

E) Bu dönemde çıkan resmi gazeteler, Tercümân-ı Ahvâl ve Tasvîr-i Efkâr’dır.

 

 

 

8. AÅŸkın ikinci plana atıldığı bu romanda toplumsal hayata yer verilmiÅŸ olması, bu yapıtın en önemli özelliÄŸidir. Romanda Ahmet Cemil, yalnız iç dünyasıyla deÄŸil, baÄŸlı bulunduÄŸu toplumsal çevreyle birlikte verilmiÅŸtir. Okurken onun, çocukluÄŸundan bu yana hangi toplumsal çevrede yetiÅŸtiÄŸini, aile ve okul hayatını, karşılaÅŸtığı sıkıntıları bütün ayrıntılarıyla öÄŸreniyoruz. Bu genç ÅŸairin yeni bir ÅŸiir yaratmak için neler düÅŸündüÄŸünü, verdiÄŸi mücadeleleri, düÅŸmanı olan eski edebiyat taraftarlarının ve o devir basın hayatının iç yüzünü görüyoruz. Bu bakımdan yapıtı, o dönemin ve DoÄŸu ile Batı edebiyatları arasındaki düÅŸünce çatışmasının romanı olarak da kabul edebiliriz.

 

Bu parçada özellikleri anlatılan roman ve yazarı aÅŸağıdakilerin hangisinde verilmiÅŸtir?

 

A) Eylül – Mehmet Rauf

B) Şıpsevdi – Hüseyin Rahmi Gürpınar

C) Paris‘te Bir Türk – Ahmet Mithat

D) Mai ve Siyah – Halit Ziya UÅŸaklıgil

E) Hayâl Ä°çinde – Hüseyin Cahit Yalçın

 

 

9. Bir dergi çevresinde toplanan, yeni bir duyarlığı, yeni bir ÅŸiir dilini yerleÅŸtirmeye çalışan bu ÅŸairlerin ÅŸiirleri, bir arayış döneminin bütün karışık etkilerini içermektedir. Romantik ve simgecidirler. Onların ÅŸiirlerinde, düÅŸle gerçek çatışması, karamsarlık, kaçış temaları egemendir. Hem dönemin siyasal koÅŸulları hem de benimsedikleri sanat anlayışı, onların içine kapalı, bireyci bir ÅŸiire yönelmelerine yol açmıştır.

 

Bu parçada tanıtılan ÅŸairler aÅŸağıdakilerin hangisi içinde yer alır?

 

A) Tanzimatçılar

B) Edebiyat-ı Cedîdeciler

C) Fecr-i Âticiler

D) Yedi MeÅŸaleciler

E) Milli Edebiyatçılar

2006 Üniversite Sınavında Çıkmış  Edebiyat Soruları

2006 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Edebiyat Sorularını pdf formatında görüntülemek ve indirebilmek için tıklayınız...

10. Cumhuriyetin ilanından 1940’lara kadar ÅŸiirimizin dört yöneliminden biri olan BeÅŸ Hececiler, halk ÅŸiirinin dış yapısını, özellikle ölçü ve uyak düzenini benimsediler. Böylelikle halk ÅŸiirinin dünyasına ulaÅŸabileceklerini sandılar. Dil açısından arı, açık bir söyleyiÅŸe yöneldiler. Ürettikleri ÅŸiirler ise kalıplaÅŸmış bir yapı içinde kaldı.

 

Aşağıdakilerden hangisi bu anlayışa bağlı kalarak şiir yazanlardan biri değildir?

​

A) F. Nafiz Çamlıbel

B) O. Seyfi Orhon

C) C. Atuf Kansu

D) E. Behiç Koryürek

E) Y. Ziya Ortaç

 

 

​

​

11. Divan edebiyatı diye adlandırdığımız düÅŸünüÅŸ ve yazış biçiminin tam anlamıyla baÅŸlaması, Türklerin Anadolu’ya egemen oldukları 13. yüzyıl sonlarına rastlar. Bu edebiyat, —- etkisi altında yeni edebiyatın doÄŸduÄŸu 19. yüzyılın ortalarına kadar sürer. Ä°lk divan ÅŸairi diyebileceÄŸimiz ÅŸair ise 13. yüzyılda yaÅŸamış olan —-.

 

Bu parçadaki boÅŸ yerlere sırasıyla aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

 

A) Fransa – Sultan Veled’dir

B) Batı – Hoca Dehhânî’dir

C) Avrupa – Yusuf Has Hâcib’dir

D) Tanzimat – Ahmet Yesevî’dir

E) Halkçılık – Âşık PaÅŸa’dır

 

 

​

​

12. Acemice yazıldığını düÅŸündüÄŸümüz, başı sonu olmayan öyküleriyle okurların belleÄŸinde yer etmiÅŸtir. Öyküleri, biçim, teknik, dil ve anlatım özellikleri bakımından “olay öykücülüÄŸü”nden ayrılır. “Olay öykücülüÄŸü” nü yaygınlaÅŸtırmaya çalışan —- etkilenmekle birlikte, kendi çizgisini geliÅŸtiren, yeni bir öykücülük akımının öncüsü olan —-, Cumhuriyet Döneminde klasik öykü tekniÄŸini yıkmıştır. Böylece Türk öykücülüÄŸünde bir devrim gerçekleÅŸtirmiÅŸtir.

​

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere, verilen bilgilere göre aÅŸağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

 

A) Gustave Flaubert’den – Ömer Seyfettin

B) Anton Çehov’dan – Sabahattin Ali

C) Franz Kafka’dan – Memduh Åževket Esendal

D) Guy De Mauppassant’dan – Sait Faik Abasıyanık

E) Alphonse Daudet’den – Haldun Taner

 

13. Türk öykücülüÄŸünün özelliklerini kavramak istiyorsak öncelikle bu üç yazarımızı çok iyi tanımamız gerekir. Abdullah Efendinin Rüyaları’yla —-, Ekmek Kavgası’yla —-, ÅžiÅŸhane’ye YaÄŸmur Yağıyordu’yla —-, Cumhuriyet Dönemi öykücülüÄŸünde önemli yeri olan sanatçılar arasında sayılır.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere getirilmesi gereken yazar adları aÅŸağıdakilerin hangisinde sırasıyla verilmiÅŸtir?

​

A) Ahmet Hamdi Tanpınar – Orhan Kemal – Haldun Taner B) Haldun Taner – Ahmet Hamdi Tanpınar – Orhan Kemal C) Orhan Kemal – Ahmet Hamdi Tanpınar – Haldun Taner D) Ahmet Hamdi Tanpınar – Haldun Taner – Orhan Kemal E) Haldun Taner – Orhan Kemal – Ahmet Hamdi Tanpınar

 

​

 

14. Kaman civarına bahar gelince

     Yıkılır ovadan yörük çadırları,

     Yücesinde pare pare duman tutmuÅŸ

     Düldül DaÄŸ’ın yaylasında mekân kurulur.

     HoÅŸ gelmiÅŸsin ilkbahar!

     Nisan ayı içinde donanır daÄŸlar,

     Donanır yeÅŸilinden, alından

 

Bu dizelerde aÅŸağıdaki ÅŸiir türlerinden hangisine özgü nitelikler ağır basmaktadır?

 

A) Lirik

B) Pastoral

C) Epik

D) Didaktik

E) Dramatik

 

 

​

15. (I) GüneÅŸ yavaÅŸ yavaÅŸ yükselirken antik kent aydınlanmaya baÅŸlıyor. (II) GüneÅŸle birlikte, kentin geçmiÅŸindeki bilinmeyen yönlerin de ortaya çıkacağını sanıyor insan; ama bir süre sonra yanıldığını anlıyor. (III) Yüzyıllardır yalnızlığa alışmış, unutulmuÅŸ bu kentin geçmiÅŸini düÅŸünüyor. (IV) Acaba bu tiyatro sahnesinde kaç oyun sergilendi, odeonda ne gibi sorunlar tartışıldı, ölümüne savaÅŸlar nasıl yaÅŸandı buralarda? (V) Bugün, bütün bunlardan habersiz, tarih sahnesindeki rolünü tamamlamış ve maÄŸrur bir sessizliÄŸe gömülmüÅŸ bir kentle karşı karşıyayız.

 

Bu parçadaki numaralanmış cümlelerin hangilerinde kiÅŸileÅŸtirme sanatı vardır?

 

A) I. ve II.

B) I. ve IV.

C) III. ve IV.

D) III. ve V.

E) IV. ve V

 

 

 

16. “GerçeÄŸi olduÄŸu gibi yansıtmak benim iÅŸim deÄŸildir. Dış dünyayı duygu ve hayal gücüyle zenginleÅŸtirerek vermek, tabiatın güzelliklerini dile getirmek sanatın görevi olmalıdır.” görüÅŸünü ileri süren bir sanatçı, aÅŸağıdaki edebiyat akımlarından hangisinin savunucusu durumundadır?

 

A) Klasisizm

B) Romantizm

C) Realizm

D) Natüralizm

E) Sürrealizm

 

​

17. O büyük yazarları, onların yarattıkları kiÅŸiler yaÅŸatıyor. Nitekim, —- yaÅŸatan —-.

 

Bu parçada boÅŸ bırakılan yerlere aÅŸağıdakilerin hangisinde verilenlerin getirilmesi uygun deÄŸildir?

​

A) Cervantes’i – Don KiÅŸot’tur

B) Geothe’yi – Faust’tur

C) Shakespeare’i – Hamlet’tir

D) Charles Dickens’ı – David Copperfield’dır

E) Stendhal’ı – Anna Karenina’dır 

 

 

CEVAP ANAHTARI 1-E 2-C 3-A 4-C 5-C 6-A 7-E 8-D 9-B 10-C 11-B 12-D 13-A 14-B 15-D 16-B 17-E

bottom of page