google.com, pub-1772441188610312, DIRECT, f08c47fec0942fa0 1985 Üniversite Sınavında Çıkmış Dil Bilgisi Soruları I dinledebiyat
top of page

​

1. "Zamanla nasıl deÄŸiÅŸiyor insan!

Hangi resmime baksam ben deÄŸilim."

dizelerindeki "bakmak" kelimesinin anlamına en yakın kullanım aÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde görülmektedir?

 

A) Siz gidin, çocuklara ben bakarım.

B) Bu civcivler, iyi bakmazsanız ölürler.

C) Buyurun, kayıt işlerine ben bakıyorum.

D) Salonun en büyük penceresi ana caddeye bakıyor.

E) Dolabın her yerine baktım ama göremedim.

 

 

 

2. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde  "hafif"  kelimesi "KurÅŸun ağır bir madendir. " cümlesindeki " ağır" kelimesinin anlamca karşıtıdır?

 

A) Kaç gündür midemde hafif bir aÄŸrı var.

B) Hastalığı geçene kadar hafif bir iÅŸte çalışması gerekiyormuÅŸ.

C) Savaşta hafif bir yara almıştı.

D) Eline alınca hangisinin daha hafif olduğunu anlarsın.

E) Araba' harekete geçerken, hafif bir sarsıntı hissediliyor.

 

 

 

 

3. "Kimileri, sanatın boÅŸ bir uÄŸraÅŸ olduÄŸunu iddia ederler. Kimileri ise, sorunu toplum açısından ele alarak, böyle düÅŸünmezler."

​

Burada geçen "boÅŸ" kelimesine, aÅŸağıdakilerden hangisi en uygun karşılıktır?

 

A) kısır

B) verimsiz

C) yararsız

D) saçma

E) basit

 

 

 

4. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili deyim “merak edip gizlice dinlemek, iÅŸitmeye çalışmak” anlamına gelmektedir?

 

A) Karşı masadakiler konuÅŸurken o da kulak kabartmış dinliyordu.

B) Bu dedikodular onun da kulağına çalınmış olmalı.

C) Herkes kulağı tetikte müdürün kapısında bekliyordu.

D) Sınıfta bütün, öÄŸrenciler kulak kesilmiÅŸ öÄŸretmenlerini dinliyorlardı.

E) ÖÄŸretmen ders anlatırken kulağını açıp dinlemelisin.

 

 

 

5. "Ahmet Rasim'in eserlerini anlamak için, yetiÅŸtiÄŸi devri, o devirdeki toplum hayatını, sonra Ä°stanbul 'u,hiç olmazsa kuÅŸbakışı tanımak gerekir."

​

"KuÅŸbakışı" kelimesinin bu cümledeki anlamı aÅŸağıdakilerden hangisidir?

​

A) Yüksek bir yerden aÅŸağı doÄŸru bakarak

B) Gereken özeni göstererek

C) Ayrıntılara inmeden ana çizgileriyle

D) Bütün ayrıntıları kapsayacak biçimde

E) Seçmeden, iyisini kötüsünü ayırmadan

 

​

​

6. "Ey saz benizli yolcu, sen, söyle bana,

KuÅŸ uçmaz, kervan geçmez sema yolunda;

Gündüzün, gecenin hangi kovuÄŸunda

Dinlenmek için gidip yatacaksın?"

​

Burada ÅŸairin "yolcu" diye seslendiÄŸi "ay"dır. Bunu, ÅŸiirdeki hangi sözlerden çıkarabiliriz?

 

A) kuÅŸ uçmaz, kervan geçmez

B) sema yolunda

C) saz benizli

D) gündüzün, gecenin hangi kovuÄŸunda

E) dinlenmek için gidip yatacaksın

 

 

7. "Yırtmak" kelimesi, aÅŸağıdakilerin hangisinde, "KonuÅŸmaların kısık ve boÄŸuk mırıltısını yırtan çığlıklar yükseliyordu." cümlesindeki anlamıyla kullanılmıştır?

 

A) Mektubu okuduktan sonra öfkeyle yırtıp attı.

B) Çivi, çocuÄŸun elini boydan boya yırttı.

C) Seyirciler, boğazlarını yırtarcasına bağırıyorlardı.

D) Gecenin sessizliÄŸini yırtan bir bekçi düdüÄŸü duyuldu.

E) Defterini yırtan çocuÄŸu kalabalığın arasında tanıdı.

 

​

 

8. "Yığın" kelimesi, aÅŸağıdakilerin hangisinde "Molozları ÅŸuraya yığın!" cümlesindekiyle aynı anlamda kullanılmıştır?

 

A) Konferans deÄŸil, bir yığın saçma.

B) Kitapları yığın demedim, yerleştirin.

C) Moloz mu ararsın, yığın yığın.

D) Bir yığın laf, dinle dinleyebildiğin kadar.

E) Bu kâğıt yığını içinde, aradığını bulabilirsen bul.

 

 

​

9. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde  "kadar" kelimesi ölçüsünde, derecesinde" anlamına gelmektedir?

 

A) Konferansa yüz kadar öÄŸrenci gelmiÅŸti.

B) Dün gece sabaha kadar uyumamış.

C) On beş yaşına kadar Ankara'da oturmuş.

D) Anlatılanlardan ben de filmi görmüÅŸ kadar oldum.

E) Bu yaÅŸta, onun kadar kuvvetli çocuk görmedim.

 

 

​

10. "Yazmak" kelimesi aÅŸağıdakileri hangisinde "Yaşına göre, basit ama çok güzel ÅŸiirler yazıyormuÅŸ." cümlesindekiyle aynı anlamda kullanılmıştır?

 

A) Emekli olduktan sonra anılarını yazacakmış diyorlar.

B) Kader onun yazısını böyle yazmış.

C) Elektrik sayacı bu ay çok yazmış, bozuk galiba.

D) Okulda, folklor kurslarına yazmışlar ama gitmek istemiyor.

E) Kırmızı ışıkta geçtiÄŸi için bin lira ceza yazmışlar.

 

 

​

11. "Onun, söyleyecek sözü olan bir yazar olduÄŸu kuÅŸkusuz." cümlesindeki "söyleyecek sözü olmak” ne demektir?

 

A) DüÅŸündüklerini çekinmeden söyleyebilmek

B) Bir konu üzerinde uzun uzun konuÅŸabilmek

C) Kendisini meslektaşlarına kabul ettirmiş olmak

D) GeniÅŸ kültür sahibi bir kiÅŸi olmak

E) Okurlarına iletecek bir mesajı olmak

 

​

​

12. "Bir sanatçı için erken ölmemenin tek faydası, eserlerinin sayısını çoÄŸaltma imkânını bulabilmesi, 'YaÅŸasaydı olgun eserler verecekti.' gibi ne de olsa küçültücü yargıları önleme ÅŸansını elinde tutabilmesidir."

Bu parçada "YaÅŸasaydı olgun eserler verecekti." sözü, neyi belirtmek için kullanılmıştır?

 

A) Verilen eserlerin sayıca yetersiz olduğunu

B) Genç yaÅŸtan beklenen bilgi ve görgü düzeyine ulaşılamadığını

C) DeÄŸerli eserlerin ancak ilerlemiÅŸ yaÅŸlarda verilebileceÄŸini

D) Åžimdiye kadar verilen eserlerin gerekli düzeyde olmadığını

E) Gençlerin deÄŸerli ile deÄŸersizi ayırt edemediklerini

 

 

 

 

13. "Güçlü bir Karikatürün yazıya ihtiyacı yoktur. Anlatılmak istenen düÅŸünce ya da espri, çizgilerle anlatıldığı oranda karikatür güçlenir; sanatsal boyutlara ulaşır."

Parçaya göre güçlü karikatürün belirgin özelliÄŸi nedir?

 

A) Güldürü öÄŸesini içermesi

B) Sözden arınmış olması

C) Sanat değeri taşıması

D) Güçlü düÅŸünceleri yansıtması

E) Az çizgiyle çok ÅŸey anlatması

 

 

 

 

 

14. "Ünlü ÅŸairin ölüm haberini radyodan iÅŸiten kiÅŸiler, bir an sustular. Ne kadardır bu an? Bir saniye mi? O kadar iÅŸte.' Sonra hiçbir ÅŸey olmamış gibi geçtiler gündelik konuÅŸmalara. Bu kadarcıktı bir ÅŸairin, hem de tanınan, sevilen bir ÅŸairin ölümünün uyandırdığı yankı, tepki. Böyle mi olmalıydı? YüreÄŸimi burkan bu soru geldi, takıldı kafama."

​

Parçada dile getirilmek istenen duygu ya da davranış özellikle aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) suçlama

B) kızma

C) üzülme

D) şaşırma

E) küsme

 

 

 

 

 

15."'Montaigne, Avrupa'ya serbest düÅŸünmesini öÄŸretmiÅŸ olan adamdır.' demek, fazla büyük söylemektir ama böyle bir söz de olsa olsa Montaigne için söylenebilir."

Bu parçadan, aÅŸağıdaki yargıların hangisine varılabilir?

 

A) Montaigne, Avrupa'da serbest düÅŸüncenin en önde gelen kiÅŸisidir.

B) Montaigne bir serbest düÅŸünce adamıdır; ancak, bu yolla Avrupa'yı etkileyememiÅŸtir.

C) Montaigne'in Avrupa serbest düÅŸüncesindeki yeri, herhangi bir düÅŸünür ölçüsündedir.

D) Montaigne'in Avrupa'ya serbest düÅŸünmesini öÄŸretmiÅŸ olması, ancak sözde kalmıştır.

E) Avrupa'da serbest düÅŸüncenin Montaigne'le ilgisi yoktur.

 

​

​

16. "Bu sanatçının, dilediÄŸiniz bir hikâyesini seçin. SeçtiÄŸiniz hikâyenin istediÄŸiniz yerinden bir kelimeyi çıkarın ya da onun yerine bir baÅŸkasını koymaya çalışın. Genellikle denemeniz baÅŸarıya ulaÅŸmaz."

​

Sanatçının bu parçada sözü edilen özelliÄŸi nedir?

​

A) DüÅŸünce baÄŸlantısı güçlü cümleler kurması

B) Az sözle çok ÅŸey anlatması

C) Çok anlamlı kelimelere yer vermesi

D) Kendine özgü kelimeler kullanması

E) Kelimeleri yerli yerinde kullanması

 

 

 

 

​

 

 

17. "Gülmece öÄŸesini, belli bir oranda ÅŸiirimin hamuruna katarım; ÅŸiirime güleçlik kazandırmak için. Hani acı ilaçlara birazcık ÅŸeker katarlar ya, içimi kolay olsun diye, onun gibi. Amaç, boÅŸu boÅŸuna güldürüp eÄŸlendirme deÄŸil, gerçekliÄŸin içimini, algılanmasını kolaylaÅŸtırmak. Bu katkıları iyi oranlayamadınız mı emeÄŸiniz boÅŸa gider. Kelimelere ip atlatmaktan öte bir ÅŸey yapmamış olursunuz."

​

Parçada geçen, "kelimelere ip atlatmak" sözüyle anlatılmak istenen, aÅŸağıdakilerden hangisi olabilir?

 

A) Åžiirin duygu yükünü artırmak

B) Söz oyunları yapmak

C) Anlaşılmayı zorlaştırmak

D) Anlatımı renklendirip zenginleştirmek

E) Şiirin etki alanım genişletmek

​

​

​

18. "Etrafını görmekteki yeteneÄŸi bakımından edebiyatımızın belki de en dikkate deÄŸer kiÅŸilerinden biridir. Bakmasını bildiÄŸi için yazmasını da bilir. Bu kitabında en çok hoÅŸa giden, hayata olan baÄŸlılığım yansıtmasıdır. Portreci olarak onun üstünde pek az insan yetiÅŸtirdik. Çizgileri seçiÅŸinde acayip bir tutumu var; yaÅŸanmış izlenimleri aktarmaktan baÅŸka bir ÅŸey yapmıyor ama bunu yaparken ne kadar dikkatli davranıyor. Çevresini inceliyor ve zaman zaman çağının en ilginç yanlarını yakalayıveriyor. GördüÄŸünü unutmuyor ve bildiÄŸi ile birleÅŸtirmesini biliyor."

​

Paragrafta sözü edilen yazarın en çok üzerinde durulan yönü aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Portre ve anılar yazması

B) Dikkatli bir gözlemci olması

C) Yaşama sevincini duyurması

D) Güçlü bir belleÄŸe sahip olması

E) Ayrıntıları seçmede titiz davranması

​

1985 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Dil Bilgisi Soruları

1985 Üniversite Sınavlarında Çıkmış  Dil Bilgisi Sorularını pdf formatında görüntülemek ve indirebilmek için tıklayınız...

19. "Ä°nsan, doÄŸa ile savaÅŸmak ve hemcinsine karşı kendini korumak için araç ve gereçler yapar. Buna teknoloji diyoruz. Teknolojiyi üreten insan, ürettiÄŸi araç ve gereçleri çok farklı, kimi zaman da birbirine karşıt amaçlarla kullanır, örneÄŸin, ister ok ve yay, isterse otomatik tüfek olsun, silahı, kendini korumak ya da avlanmak için olduÄŸu gibi hemcinsini öldürmek ya da onu sömürmek için de kullanabilir."

​

Paragrafta vurgulanmak istenen düÅŸünce aÅŸağıdakilerden hangisidir?

 

A) Hangi amaçla kullanılırsa kullanılsın teknoloji uygarlığın göstergesidir.

B) Uygarlığın göstergesi olan araç ve gereçler insanoÄŸlunun öldürme güdüsünün ürünüdür.

C) Ä°nsanlığın geliÅŸmesi, teknolojinin bilinçli olarak kullanılmasına baÄŸlıdır.

D) Ä°nsan, yarattığı araç ve gereçleri iyi amaçlarla kullanabileceÄŸi gibi kötü amaçlarla da kullanabilir.

E) Ä°nsanoÄŸlu, yarattığı araç ve gereçlerle doÄŸayı egemenliÄŸi altına almıştır.

 

 

 

​

​

​

​

20. "Edebiyat sanatı, toplumdaki sayısız iletiÅŸim yollarından biridir. Sanat eseri konuÅŸursa, konuÅŸurken de bir dünya koyarsa ortaya, bunu hiç kuÅŸkusuz birileri için yapar. Sanatta güzellik, sanatçının, gerçeÄŸin örtüsünü kaldırarak, düÅŸsel bir dünyayı bir biçim aracılığıyla görünür hale getirmesinden doÄŸar. Böylece, sanat eseri de görünür kıldığı ÅŸeyin birilerince algılanmasıyla iÅŸlevini yerine getirmiÅŸ olur."

​

Bu parçada aÅŸağıdaki yargılardan özellikle hangisi vurgulanmaktadır?

 

A) Eserinde yeni, düÅŸsel bir dünya kuramayan kiÅŸi sanatçı olamaz.

B) Sanat eserleri, insanı ve toplumu deÄŸiÅŸtirmeyi amaçlar.

C) Her sanat eseri mutlaka birilerine seslenmek için vardır.

D) Sanat eserinin tek amacı, gizli kalmış güzellikleri ortaya çıkarmaktır.

E) Hayalden arınmış, salt gerçeÄŸin ifadesi bir sanat eseri düÅŸünülemez.

 

​

21. "Tarihin akışı içinde, olaylara veya durumlara bakış açısının yıllara, yazarlara göre deÄŸiÅŸtiÄŸi görülür. Öyle ki, ilkin iyi görünen ÅŸey, on yıl sonra kötü oluverir. Bunun tersi de mümkündür. Hatta tarihte, iyi ile kötü hakkında aynı zamanda ortaya atılmış, birbirine taban tabana zıt kanılara da rastlanır."

​

AÅŸağıdaki yargılardan hangisi, bu paragraftan çıkarılamaz?

 

A) DeÄŸer yargılarındaki deÄŸiÅŸme, düÅŸünce alanındaki geliÅŸmeyi engellemiÅŸtir.

B) DeÄŸer yargıları zamanın akışı içinde deÄŸiÅŸebilir.

C) DeÄŸiÅŸik kiÅŸi veya gruplar aynı ÅŸey hakkında farklı düÅŸünebilirler.

D) Herkese göre iyi ya da herkese göre kötü diye bir ÅŸey yoktur.

E) Ä°nsanoÄŸlu sürekli bir deÄŸiÅŸme içindedir.

 

 

​

 

22. Ama resimde, (I) heykelde (II) gösterdiÄŸimiz (III) geliÅŸme (IV) inkâr (V) edilemez.

​

Bu cümlede "hele" kelimesi numaralanmış yerlerden hangisine getirilmelidir?

 

A) I.          B) II.            C) III.        D) IV.          E) V.

 

 

 

 

 

 

23. AÅŸağıdakilerden hangisinde "yaya" kelimesi, gereksizdir?

 

A) Yola yaya devam edecektik.

B) Buradan oraya yaya gideceÄŸiz.

C) Bu uzun yola, yaya çıkılmaz.

D) Bu yol yaya yürümekle bitmez.

E) Åžehirde çoklukla yaya dolaşılıyordu.

 

 

 

 

 

 

 

 

24. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde, yüklemden sonra gelen kelimenin atılması, anlamda daralmaya yol açmaz?

 

A) Çokça baÅŸvurduÄŸu bir savunma yöntemiydi bu.

B) Bundan sonra çok dikkatli olman gerekecek galiba.

C) Tek başına kararlar vermesini öÄŸrenmelidir artık.

D) Yazılarında noktalamaya önem vermezdi pek.

E) Bundan çok daha iyi yazacağına inanıyorum ben.

 

 

 

 

 

25. "Bundan kırk yıl kadar önce, ilk öykümü çekine çekine, reddedilir diye de takma bir adla bu dergiye göndermiÅŸtim. Bir ay sonra öyküm, desenlerle süslü olarak çıkmıştı. Sevincimi tahmin edersiniz."

​

AÅŸağıdaki cümlelerden hangisi, parçanın son cümlesi yerine kullanılamaz?

 

A) Sevincim bir kat daha artmıştı.

B) Çok sevindiÄŸimi söylemeye gerek var mı?

C) Sevinçten uçacak gibi oldum.

D) Nasıl sevindiğimi anlatamam.

E) Ne kadar sevindim, bilemezsiniz!

 

 

 

​

26. "Kimi yazarlarca röportaj, çok yönlü bir yazı biçimidir." cümlesinde "yazarlar" kelimesi -ca ekini alarak yeni bir anlam kazanmıştır.

​

Aynı anlam aÅŸağıdakilerin hangisinde söz konusudur?

 

A) Birbirimizle kardeÅŸçe geçindiÄŸimiz söylenemezdi.

B) O günden sonra yıllarca birbirimizi görmedik.

C) Karşımda orta yaÅŸlı, kamburca biri oturuyordu.

D) Böyle yapmaya sınıfça karar verdik.

E) Yeni evimizde gönlümce uzanıp yatamadım.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde öÄŸelere ayırmada bir yanlışlık yapılmıştır?

 

A) Buraya / kasabanın boÄŸucu sıcağından kaçanlar/ gelirler.

B) Havuzun içinde / belki bir milyon kurbaÄŸa / avazı çıktığı kadar / bağırıyordu.

C) Suyu çekilmiÅŸ / bir sel yatağı gibi duran / sokak akÅŸama doÄŸru / hareketlenir.

D) Kütüklerin tozlu yaprakları arasındaki salkımlar / ÅŸimdiden / bakır rengine / bürünmüÅŸtü.

E) GüneÅŸ / bulanık bir ışık uzatarak / arkların durgun sularını / yer yer / parlatıyordu.

 

​

 

28. "H. Taine, edebiyatı ırk, zaman ve çevrenin ürünü olarak gördü ve 'Edebiyat canlı bir psikolojidir' dedi."

​

Bu cümledeki noktalama eksiÄŸi nasıl giderilebilir?

​

A) gördü'den sonra (:) koyarak

B) Irk, zaman ve çevrenin kelimelerini (" ") içine alarak

C) edebiyat'tan sonra (;) koyarak

D) psikolojidir'den sonra (.) koyarak

E) ürünü kelimesinden sonra (,) koyarak

 

 

​

​

29. "Bazı öÄŸrenciler, 'misin'i, 'mısın'ı; 'de'yi, 'da'yı ayırmadan yazıyorlar. 'Lapa lapa', 'kıvrım kıvrım' derken kelimeler arasına virgül koyuyorlar, iÅŸin kötüsü, bunlara dikkat etmeyi bir ayrıntı olarak görüyorlar."

​

AÅŸağıdakilerin hangisinde bu parçada yakınılan yanlışlıklardan biri yapılmıştır?

​

A) Omuzları amma da genişti, değil mi?

B) Pırıl pırıl, apaydınlık günler geride kaldı.

C) YüreÄŸimiz küt, küt atmaya baÅŸladı.

D) Ä°nsanlar gibi kentler de hep deÄŸiÅŸiyor.

E) Neden bir de bana sormadın?

 

 

​

 

 

 

30.AÅŸağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerden hangisi, ad tamlamasının sıfatı olarak kullanılmıştır?

​

A) Eski bir kırmızı çocuk hırkası suda sallanıp duruyor.

B) Her pencereden bir kahkaha, konuÅŸmalar, gülücükler, mırıltılar geliyordu.

C) Kavun, karpuz kabukları, ölü balıklar kıyıya vurmuÅŸ.

D) Suyun üstünde, domates, salatalık, patlıcan çürükleri, boÅŸ ÅŸiÅŸeler vardı.

E) Denize dökülenlere canavarlar saldırıyor paslı diÅŸleriyle.

 

 

​

 

 

​

 

31. AÅŸağıdaki cümlelerin hangisinde soru nesneye yöneliktir?

​

A) Ahmet dün akÅŸam size saat kaçta uÄŸradı?

B) Bugün hava nasıl olacakmış?

C) Odaya girdiÄŸimde ne okuyordunuz?

D) Bu otobüs Kızılay'dan geçer mi?

E) Bu güzel haberi size kim verdi?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CEVAP ANAHTARI

1-E 2-D 3-C 4-A 5-C 6-D 7-D 8-B 9-E 10-A 11-E 12-D 13-E 14-C 15-A 16-E 17-D 18-E 19-D 20-C 21-A 22-A 23-D 24-E 25-A 26-C 27-C 28-C 29-C 30-A 31-C

bottom of page